• Skrivet av
    • Sigrid
    • Emma
    • Elsa
    • Emilia
    • Gemensamt
  • Länkar
    • Kvarnbyskolan
  • Arkiv
    • Maj 11
    • April 11
  • Facebook
  • Översätt
    • Startsida

    Min Drömskola - Argumenterande text - Sigrid

    ♥2011-05-16 ♥20:50:58

    Drömmarnas skola

     

    I min drömskola arbetar lärarna som ett väldigt sammansvetsat team. Lärarna kommer att befinna sig på skolan från klockan åtta till klockan fem, då skola stänger. Skolan har inga klassrum utan stora studiehallar, som kallas ”svenskhallen”, ”mattehallen” och så vidare och i anslutning till dessa finns flera grupprum i varierande storlekar. I varje studiehall och grupprum finns all tänkbar utrustning som en modern skola behöver, till exempel smartboards, projektorer och den bäst anpassade skoldatorn.

     

    I min drömskola kallar vi inte lärarna för lärare utan för mentorer, men självklart är alla mentorer utexaminerade lärare. Mentorerna arbetar huvudsakligen i studiehallarna, där de hjälper och stöttar elever som har schemalagd tid där. Alla elever har blivit tilldelade en personlig mentor som inleder terminen med ett samtal där en individuell studieplan upprättas med eleven. Mentorn och eleven gör upp om antal träffar som de ska ha tillsammans, vilket kan variera beroende på hur självständig och studievan eleven är. Mentorn och eleven har planerat in tid för grupparbeten och projektarbeten. Mentorn sätter ihop elevgrupper utifrån elevernas kunskapsnivåer. Eleverna kan också fritt komma med förslag på gruppkamrater men mentorn är den som tillsist bestämmer om de passar ihop.

     

    I min drömskola är terminen uppdelad i femveckors intervaller. I den individuella studieplanen framgår det väldigt tydligt vilka moment i respektive ämne som eleven under en femveckors period ska arbeta med. När femveckors perioden är slut följs den utav en provvecka där kunskapen från de föregående veckorna testas i de olika ämnena. Detta medför att eleverna blir mer studiemotiverade, mindre stressade och kommer att göra alla läxor och uppgifter i skolan eftersom det alltid finns en mentor i respektive studiehall.

     

    I min drömskola finns det senaste inom teknik och självklart ska det vara en nybyggd skola vilket kommer att kräva mycket pengar från politikerna. Politikerna tror inte att denna skolmodell kommer att hålla i längden för kostnaderna kommer att bli alldeles för höga. Anställning av kvalificerade lärare är också en hög kostnadsfaktor och detta är ännu en anledning att inte satsa på denna skola. När den tekniska utrustningen går sönder är detta en stor utgift som också läggs på skattebetalarna.

     

    I min drömskola finns det en utarbetad ekonomiskhandlingsplan, där man ser den ekonomiska vinsten samhället får tillbaka från dessa elever som har klarat sin utbildning på grundskolan. Eleverna i min drömskola kommer också att klara sin utbildning tack vare att mentorerna enbart är mentorer och kunskapsförmedlare.  De har inget ansvar för provrättningen, för den sker på en provrättningsenhet. Då undviker man problemen som bland annat favorisering, osäkerhet hos mentorn och förutfattade meningar om en elev.

     

    I min drömskola har alla elever samma möjligheter att få den bästa utbildningen som ger en bra start i livet.

    SIGRID KJELLBERG

    Sigrid Permalink


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback